Presentation

Den yttersta domen är ett science fiction-rollspel som handlar om att besvara frågan ”Vad är Jerusalem värt?”. Det utspelar sig i nådens år 2700, efter den stora själapestens härjningar och den andra medeltiden. I kolonierna har man anammat profeten Balians, Guds frid och välsignelser vara över honom, nollte budord: ”Du skall icke skapa en maskin i en mänskas avbild”. I detta mörker bärs dock kunskapens fackla av det mäktiga Kalifatet, som bevarat och utvecklat forntidens kunskap och kultur. Medan de höjt sig ovan balianisterna kallas de av dessa för syndare och kättare och får smädesord kastade mot sig för att de förbjudit den heliga kapaken från att användas. Men även inom de egna leden träder salafiter fram för att bespotta de framsteg som gjort Kalifatet stort.

I all denna storpolitik kläms emellertid människor, enskilda personer med enskilda drömmar och rädslor. Vissa står högt och vissa lågt; vissa är inrutade i samhällen de plågas av medan andra stängs ute från de gemenskaper de drömmer om. Men alla har de en dröm de följer eller ett ideal de strävar efter. I Den yttersta domen berättar man om hur dessa mänskor strävar efter att göra sina drömmar verkliga och utforskar vad de är villiga att göra för att skapa sitt Jerusalem, sitt land som flödar av mjölk och honung.

Regler

Spelets regler främjar en berättelse som växer fram ur och kretsar kring rollpersonernas karaktärer. I detta spel är det intressanta i en berättelse de val som rollpersonerna gör, hur deras ideal och karaktärsdrag driver dem att agera samt hur deras agerande förändrar dem. Reglerna finns därmed till för att främja ett djärvt spel utifrån rollpersonerna, vilket görs genom att såväl uppmuntra den egna spelaren att driva sin rollperson som genom att ge andra spelare verktyg att göra det. För att tala med kreativa agendor främjar Den yttersta domen Story Now-spel.

Ståndpunkter

Den yttersta domen är ett indiespel. Begreppet ”indiespel” är otydligt och brukar användas för att mena tre olika saker: smala spel med en tydlig agenda; spel som anknyter till Story Now- och/eller samberättartraditioner; samt spel som är ägda och utgivna av skaparna till dem. Den yttersta domen faller inom dessa kriterier.

Boken blir färdig när den blir färdig. Spelet har i många år existerat i form av konventsscenarion i indierum vilket skänkt nöje åt många. Spelvärldens skildring är ingalunda neutral utan skriven för att utforska vissa frågor om idealism, pragmatism, mänskovärde, makt och motstånd. Den lämnar emellertid åt spelarna att besvara dessa frågor.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s